View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Observatie-instrument voor optimaal leerrendement uit ICT-gebruik op schoolniveau

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Streumer 3959090.pdf (881.9Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Streumer, C.M.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richtte zich op het observeren van ICT-gebruik door leerkrachten in het primair onderwijs. Met behulp van Instrument Y zijn negen observaties van lessen in het primair onderwijs beoordeeld. Instrument Y is gebaseerd op een instrument afkomstig van Kennisnet. Instrument Y bestaat uit 19 items met een vijfpunts Likertschaal die de visie en de ICTinfrastructuur van de les meten. In het onderzoek is gemeten of Instrument Y betrouwbaar was. Na verwijdering van één item is factor 1, didactische deskundigheid, niet voldoende betrouwbaar. Factor 2, ICT-infrastructuur, is ook onvoldoende betrouwbaar. Mogelijk is dit te wijten aan de kleinschaligheid van het onderzoek. Naast de observaties hebben er ook drie interviews plaatsgevonden die het nut en de bruikbaarheid van het instrument bevraagden. Hieruit kwam naar voren dat er een grote vraag is naar Instrument Y. Echter dient er, door de directie, rekening gehouden te worden met het tijdsgebrek van leerkrachten. Tot slot is onderzocht of er een balans bestaat tussen de didactische deskundigheid en de ICTinfrastructuur in een les. In alle geobserveerde lessen is een balans gevonden tussen deze beide factoren. De balans tussen leerkrachtgestuurde didactiek en instructie en oefenen kwam het meest voor. Toekomstig, breder, onderzoek moet de betrouwbaarheid van het instrument aantonen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22254
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo