View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van een impliciete computertraining op de vijandige interpretatiestijl en de samenhang tussen de mate van de vijandige interpretatiestijl en (reactieve) agressie

        Thumbnail
        View/Open
        Pansier, L.pdf (452.1Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Pansier, L.C.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de effectiviteit onderzocht van een impliciete computertraining die gericht is op het verminderen van de vijandige interpretatiestijl. Vanwege de eerder onderzochte sterke relatie tussen de vijandige interpretatiestijl en reactieve agressie werd verwacht dat het effect van de computertraining groter is voor kinderen die veel reactieve agressie laten zien. De interventie is getest bij 56 jongens tussen de 9 en 13 jaar die onderwijs volgen op cluster IV scholen in verband met hun gedragsproblemen. Uit de resultaten is gebleken dat de computertraining effectief is in het verminderen van de vijandige interpretatiestijl. De jongens in de experimentele conditie beoordeelden na de training minder ambigue foto’s als vijandig. Reactieve agressie bleek hierin geen moderator te zijn. Ook werden er geen significante verbanden gevonden tussen de vijandige interpretatiestijl en agressie. Desondanks zijn de resultaten veelbelovend, omdat dit onderzoek laat zien dat een korte en impliciete computertraining kan zorgen voor een cognitieve verandering.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22225
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo