Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHiemstra, W.
dc.contributor.advisorRaaijmakers, M.
dc.contributor.authorPansier, L.C.W.
dc.date.accessioned2016-04-29T17:00:27Z
dc.date.available2016-04-29T17:00:27Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22225
dc.description.abstractIn dit onderzoek is de effectiviteit onderzocht van een impliciete computertraining die gericht is op het verminderen van de vijandige interpretatiestijl. Vanwege de eerder onderzochte sterke relatie tussen de vijandige interpretatiestijl en reactieve agressie werd verwacht dat het effect van de computertraining groter is voor kinderen die veel reactieve agressie laten zien. De interventie is getest bij 56 jongens tussen de 9 en 13 jaar die onderwijs volgen op cluster IV scholen in verband met hun gedragsproblemen. Uit de resultaten is gebleken dat de computertraining effectief is in het verminderen van de vijandige interpretatiestijl. De jongens in de experimentele conditie beoordeelden na de training minder ambigue foto’s als vijandig. Reactieve agressie bleek hierin geen moderator te zijn. Ook werden er geen significante verbanden gevonden tussen de vijandige interpretatiestijl en agressie. Desondanks zijn de resultaten veelbelovend, omdat dit onderzoek laat zien dat een korte en impliciete computertraining kan zorgen voor een cognitieve verandering.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent463006
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van een impliciete computertraining op de vijandige interpretatiestijl en de samenhang tussen de mate van de vijandige interpretatiestijl en (reactieve) agressie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAgressief gedrag, Reactieve agressie, vijandige interpretatiestijl, gezichtsexpressies, interventie
dc.subject.courseuu201401Kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record