View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen Selectieve Aandacht en Rekenen bij Een- en Meertalige kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ophoff, H-3935337.pdf (631.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Ophoff, H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel In deze studie werd onderzocht of er een verband bestaat tussen selectieve aandacht en rekenen bij eentalige- en meertalige kinderen. Daarnaast werd onderzocht of eventuele verschillen in rekenscores verklaard kunnen worden door eventuele verschillen in selectieve aandacht bij eentaligen en meertaligen. Methode Aan dit onderzoek namen 47 eentalige en 38 meertalige Nederlandse basisschoolkinderen deel in de leeftijd van 7 en 8 jaar. De score op selectieve aandacht werd gemeten door de Visual Sky Search. Rekenen werd gemeten door middel van de score Rekenen-Wiskunde op de CITO toets. Resultaten Resultaten laten een significante samenhang zien tussen selectieve aandacht en rekenen. Daarnaast bleek dat er een significant verschil bestaat in scores op rekenen tussen eentalige en meertalige kinderen, terwijl deze verschillen niet gevonden zijn voor selectieve aandacht. Conclusie In overeenstemming met eerder onderzoek blijkt dat wanneer kinderen hoger scoren op selectieve aandacht, zij hogere rekenscores hebben. De eentalige kinderen scoorden, tegen verwachting in, gemiddeld hoger op rekenen dan meertaligen. Er zijn geen significante verschillen gevonden op de groepen in selectieve aandacht. De hogere rekenscores van meertalige kinderen kunnen dus niet verklaard worden door selectieve aandacht. Vervolgonderzoek waarbij gecontroleerd wordt voor mate van taalvaardigheid en sociaal-economische status is nodig, om nadere uitspraken te kunnen doen over de invloed van meertaligheid op schoolsucces en welke rol selectieve aandacht daarin heeft.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22211
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo