Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTimmermeister, M.
dc.contributor.authorOphoff, H.
dc.date.accessioned2015-09-14T17:00:40Z
dc.date.available2015-09-14T17:00:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22211
dc.description.abstractDoel In deze studie werd onderzocht of er een verband bestaat tussen selectieve aandacht en rekenen bij eentalige- en meertalige kinderen. Daarnaast werd onderzocht of eventuele verschillen in rekenscores verklaard kunnen worden door eventuele verschillen in selectieve aandacht bij eentaligen en meertaligen. Methode Aan dit onderzoek namen 47 eentalige en 38 meertalige Nederlandse basisschoolkinderen deel in de leeftijd van 7 en 8 jaar. De score op selectieve aandacht werd gemeten door de Visual Sky Search. Rekenen werd gemeten door middel van de score Rekenen-Wiskunde op de CITO toets. Resultaten Resultaten laten een significante samenhang zien tussen selectieve aandacht en rekenen. Daarnaast bleek dat er een significant verschil bestaat in scores op rekenen tussen eentalige en meertalige kinderen, terwijl deze verschillen niet gevonden zijn voor selectieve aandacht. Conclusie In overeenstemming met eerder onderzoek blijkt dat wanneer kinderen hoger scoren op selectieve aandacht, zij hogere rekenscores hebben. De eentalige kinderen scoorden, tegen verwachting in, gemiddeld hoger op rekenen dan meertaligen. Er zijn geen significante verschillen gevonden op de groepen in selectieve aandacht. De hogere rekenscores van meertalige kinderen kunnen dus niet verklaard worden door selectieve aandacht. Vervolgonderzoek waarbij gecontroleerd wordt voor mate van taalvaardigheid en sociaal-economische status is nodig, om nadere uitspraken te kunnen doen over de invloed van meertaligheid op schoolsucces en welke rol selectieve aandacht daarin heeft.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent646843
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verband tussen Selectieve Aandacht en Rekenen bij Een- en Meertalige kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMeertaligheid; Selectieve Aandacht; Rekenen; Executieve Functies
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record