View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Cognitieve stabiliteit en flexibiliteit: verkennend gedragsonderzoek naar het verband met studieprestaties

        Thumbnail
        View/Open
        BachelorScriptie 3143996.pdf (385.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Boer, D. den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Cognitieve controle lijkt belangrijk in alle facetten van het leven. Het flexibel kunnen sturen van ons gedrag maakt het mogelijk ons aan te passen aan onze omgeving. Cognitieve controle wordt veelal gemeten met gedragsonderzoek bij jonge kinderen aangevuld met hersenonderzoek bij jong-volwassenen. Gedragsonderzoek aangevuld met hersenonderzoek (i.e. fMRI-data) heeft al verband aangetoond tussen cognitieve controle en studieprestaties. Huidig onderzoek onderzoekt dergelijk verband, zonder daarbij gebruik te willen maken van hersenonderzoek. Hiertoe is een taak gerepliceerd waarbinnen gekeken kan worden naar verschillende onderdelen van cognitieve controle, namelijk cognitieve stabiliteit en flexibiliteit. Deze taak werd afgenomen bij (aanstaand) bachelor studenten en de resultaten van deze taak werden gekoppeld aan studieprestaties, om te kijken of er verband was. Het doel van huidig onderzoek was tweeledig. Het eerste deel bestond uit een gedeeltelijke replicatie van eerder onderzoek. Dat gedeelte is geslaagd, resultaten kwamen overeen met eerder onderzoek. Het resultaat van deze replicatie was van belang voor het tweede doel van huidig onderzoek: om prestaties op de taak te koppelen aan studieprestaties. In huidig onderzoek is geen verband gevonden tussen beide: resultaten van dit onderzoek, in termen van cognitieve flexibiliteit en stabiliteit, houden geen verband met studieprestaties in academische context.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22209
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo