dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Donker, S.F. | |
dc.contributor.advisor | Ooijen-van der Linden, L. van | |
dc.contributor.author | Boer, D. den | |
dc.date.accessioned | 2016-04-21T17:00:29Z | |
dc.date.available | 2016-04-21T17:00:29Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22209 | |
dc.description.abstract | Cognitieve controle lijkt belangrijk in alle facetten van het leven. Het flexibel kunnen sturen van ons gedrag maakt het mogelijk ons aan te passen aan onze omgeving. Cognitieve controle wordt veelal gemeten met gedragsonderzoek bij jonge kinderen aangevuld met hersenonderzoek bij jong-volwassenen. Gedragsonderzoek aangevuld met hersenonderzoek (i.e. fMRI-data) heeft al verband aangetoond tussen cognitieve controle en studieprestaties. Huidig onderzoek onderzoekt dergelijk verband, zonder daarbij gebruik te willen maken van hersenonderzoek. Hiertoe is een taak gerepliceerd waarbinnen gekeken kan worden naar verschillende onderdelen van cognitieve controle, namelijk cognitieve stabiliteit en flexibiliteit. Deze taak werd afgenomen bij (aanstaand) bachelor studenten en de resultaten van deze taak werden gekoppeld aan studieprestaties, om te kijken of er verband was. Het doel van huidig onderzoek was tweeledig. Het eerste deel bestond uit een gedeeltelijke replicatie van eerder onderzoek. Dat gedeelte is geslaagd, resultaten kwamen overeen met eerder onderzoek. Het resultaat van deze replicatie was van belang voor het tweede doel van huidig onderzoek: om prestaties op de taak te koppelen aan studieprestaties. In huidig onderzoek is geen verband gevonden tussen beide: resultaten van dit onderzoek, in termen van cognitieve flexibiliteit en stabiliteit, houden geen verband met studieprestaties in academische context. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 395050 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Cognitieve stabiliteit en flexibiliteit: verkennend gedragsonderzoek naar het verband met studieprestaties | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Cognitieve stabiliteit;cognitieve flexibiliteit;studieprestaties;gedragsonderzoek;cognitieve controle;spontane switch rate;replicatie | |
dc.subject.courseuu | Kunstmatige Intelligentie | |