View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kwaliteit van de broer/zus-relatie en de ervaren sociale acceptatie en globale zelfwaardering van de adolescent

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ven, Yvander-4275926.pdf (213.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Ven, Y. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel Deze studie heeft het verband tussen de kwaliteit van de broer/zus-relatie (warmte en conflict) en de ervaren sociale acceptatie en globale zelfwaardering van adolescenten onderzocht. Methode In deze cross-sectionele studie hebben 892 brugklassers (leeftijdsgemiddelde 12.48 years, SD .58) van vijf verschillende scholen deelgenomen middels het invullen van een vragenlijst. De Sibling Relationship Questionnaire heeft de kwaliteit van de broer/zus-relatie gemeten. Voor de ervaren sociale acceptatie en de globale zelfwaardering is de Aangepaste versie van de Competentiebelevingsschaal voor kinderen - Adolescenten versie afgenomen. Resultaten Resultaten lieten een significant positief verband zien tussen warmte binnen de broer/zus-relatie en de ervaren sociale acceptatie en globale zelfwaardering van de adolescent. Tegen verwachting in liet conflict binnen de broer/zus-relatie ook een significant positief verband zien met de globale zelfwaardering, terwijl er geen verband is gevonden met de ervaren sociale acceptatie van de adolescent. Conclusie Meer warmte binnen de broer/zus-relatie hangt samen met meer ervaren sociale acceptatie en globale zelfwaardering van de adolescent. Conflict hangt ook samen met meer ervaren globale zelfwaardering van de adolescent, waarschijnlijk omdat deze adolescenten niet bang zijn een conflict aan te gaan. Er is geen verband gevonden tussen conflict binnen de broer/zus-relatie en de ervaren sociale acceptatie van de adolescent. Dit onderzoek verstrekt informatie over de kwaliteit van broer/zus-relatie en de ervaren competentie van adolescenten. Mogelijk kan vroege interventie in de broer/zus-relatie bijdragen aan de ontwikkeling van de adolescent.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22124
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo