Opvoedstress van moeders en externaliserend probleemgedrag van kleuters: de mediërende rol van negatieve disciplinering
Summary
Achtergrond: Deze studie zich op de relatie tussen opvoedstress en externaliserend probleemgedrag van kleuters en of deze relatie gemediëerd wordt door het gebruik van negatieve disciplineringstechnieken. Methode: Moeders van 250 kinderen hebben vragenlijsten omtrent hun opvoeding en het gedrag van hun kinderen ingevuld. Door middel van een mediatieanalyse (Baron & Kenny, 1986) is bekeken of het effect van opvoedstress van moeders op externaliserend probleemgedrag van kleuters werd gemedieerd door negatieve disciplinering. Resultaten: De resultaten wezen uit dat meer opvoedstress gepaard ging met meer negatieve disciplinering en meer externaliserend probleemgedrag van kleuters. Meer negatieve disciplinering ging gepaard met meer externaliserend probleemgedrag. De resultaten van deze studie ondersteunden niet het mediërende verband tussen opvoedstress, negatieve disciplinering en externaliserend probleemgedrag. Conclusies: Opvoedstress voorspelde zowel meer externaliserend probleemgedrag als het gebruik van negatieve disciplinering. Interventies die gericht zijn op het verminderen van externaliserend probleemgedrag zouden zich daarom moeten focussen op het verminderen van opvoedstress en het verbeteren van opvoedvaardigheden van ouders.