View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Omgang van leerkrachten uit het basisonderwijs in de gemeente Amsterdam met kindermishandeling. Een onderzoek naar de manier waarop leerkrachten voorlichting geven, kindermishandeling signaleren, handelen op signalen van kindermishandeling en de maatschappelijke drempels hierbij

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Mangkoeredjo, DCS-3497321.pdf (418.0Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Mangkoeredjo, D.C.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werd onderzocht hoe leerkrachten uit het basisonderwijs in de gemeente Amsterdam omgaan met kindermishandeling. Hiernaast werd er onderzocht wat maatschappelijke drempels hierbij waren. Inzicht in de wijze waarop leerkrachten in de gemeente Amsterdam omgaan met kindermishandeling en de maatschappelijke drempels hierbij, kan voor de gemeente Amsterdam en scholen die een actieve bijdrage willen leveren in de aanpak van kindermishandeling van nut zijn. Voor dit onderzoek zijn er tien half-gestructureerde interviews geweest met leerkrachten van vier basisscholen en twee half-gestructureerde interviews met intern begeleiders van twee van deze basisscholen. Ook is de verplichte meldcode van deze scholen geanalyseerd. Alle leerkrachten gaven aan geen voorlichting te verschaffen aan ouders over wat kindermishandeling is en hoe dit voorkomen kan worden. Een aantal leerkrachten gaven aan wel voorlichting te geven aan leerlingen over het onderwerp. Daarnaast gaven de meeste leerkrachten aan kindermishandeling te signaleren door te observeren en door gesprekken aan te gaan met leerlingen. De meeste leerkrachten gaven ook aan bij het signaleren van kindermishandeling de verplichte meldcode te gebruiken als leidraad voor het handelen. De maatschappelijke drempels hierbij hadden vooral te maken met de attitude van leerkrachten. Aan scholen en de gemeente is aanbevolen om leerkrachten te ondersteunen in hun verantwoordelijkheid in het voorkomen en verminderen van kindermishandeling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21989
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo