Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorMangkoeredjo, D.C.S.
dc.date.accessioned2015-09-11T17:00:48Z
dc.date.available2015-09-11T17:00:48Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21989
dc.description.abstractIn dit onderzoek werd onderzocht hoe leerkrachten uit het basisonderwijs in de gemeente Amsterdam omgaan met kindermishandeling. Hiernaast werd er onderzocht wat maatschappelijke drempels hierbij waren. Inzicht in de wijze waarop leerkrachten in de gemeente Amsterdam omgaan met kindermishandeling en de maatschappelijke drempels hierbij, kan voor de gemeente Amsterdam en scholen die een actieve bijdrage willen leveren in de aanpak van kindermishandeling van nut zijn. Voor dit onderzoek zijn er tien half-gestructureerde interviews geweest met leerkrachten van vier basisscholen en twee half-gestructureerde interviews met intern begeleiders van twee van deze basisscholen. Ook is de verplichte meldcode van deze scholen geanalyseerd. Alle leerkrachten gaven aan geen voorlichting te verschaffen aan ouders over wat kindermishandeling is en hoe dit voorkomen kan worden. Een aantal leerkrachten gaven aan wel voorlichting te geven aan leerlingen over het onderwerp. Daarnaast gaven de meeste leerkrachten aan kindermishandeling te signaleren door te observeren en door gesprekken aan te gaan met leerlingen. De meeste leerkrachten gaven ook aan bij het signaleren van kindermishandeling de verplichte meldcode te gebruiken als leidraad voor het handelen. De maatschappelijke drempels hierbij hadden vooral te maken met de attitude van leerkrachten. Aan scholen en de gemeente is aanbevolen om leerkrachten te ondersteunen in hun verantwoordelijkheid in het voorkomen en verminderen van kindermishandeling.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent428054
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOmgang van leerkrachten uit het basisonderwijs in de gemeente Amsterdam met kindermishandeling. Een onderzoek naar de manier waarop leerkrachten voorlichting geven, kindermishandeling signaleren, handelen op signalen van kindermishandeling en de maatschappelijke drempels hierbij
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordschild maltreatment, child abuse, child neglect, domestic violence, sexual abuse, elementary school, students, teachers, competences
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record