View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Peer Agressie en Victimisatie Binnen het VMBO Werkend Met SWPBS.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Lenaerts, PAM-3635759.pdf (506.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Lenaerts, P.A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Peer agressie komt vaker voor op het VMBO dan op het HAVO of VWO. Verder onderzoek hiernaar op het VMBO is van belang, want peer agressie en victimisatie zorgen voor een onveilig schoolklimaat. Binnen dit onderzoek werd inzicht verkregen in de prevalentie van peer agressie en victimisatie bij leerlingen van het VMBO, werkend met School Wide- Positive Behavior Support (SWPBS), naar leerjaar en sekse, en het verschil in waardering van de aanpak van de school. Data werd verzameld via 391 zelfrapportages en acht diepte-interviews, welke kwalitatief zijn geanalyseerd. Resultaten lieten geen significant verschil zien in prevalentie van peer agressie en victimisatie tussen jongens en meisjes. Jongens waren vaker ‘daders’ en ‘daderslachtoffers’ en meisjes vaker ‘slachtoffers’ en ‘niet-betrokken’. Participanten uit het eerste leerjaar waren vaker betrokken bij peer agressie. De helft van de respondenten gaf aan tevreden te zijn met de gehanteerde schoolaanpak. Aan de scholen wordt geadviseerd verder in te zetten op de schoolbrede, prosociale principes van SWPBS.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21945
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo