Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.advisorVermande, M.
dc.contributor.authorLenaerts, P.A.M.
dc.date.accessioned2015-09-11T17:00:46Z
dc.date.available2015-09-11T17:00:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21945
dc.description.abstractPeer agressie komt vaker voor op het VMBO dan op het HAVO of VWO. Verder onderzoek hiernaar op het VMBO is van belang, want peer agressie en victimisatie zorgen voor een onveilig schoolklimaat. Binnen dit onderzoek werd inzicht verkregen in de prevalentie van peer agressie en victimisatie bij leerlingen van het VMBO, werkend met School Wide- Positive Behavior Support (SWPBS), naar leerjaar en sekse, en het verschil in waardering van de aanpak van de school. Data werd verzameld via 391 zelfrapportages en acht diepte-interviews, welke kwalitatief zijn geanalyseerd. Resultaten lieten geen significant verschil zien in prevalentie van peer agressie en victimisatie tussen jongens en meisjes. Jongens waren vaker ‘daders’ en ‘daderslachtoffers’ en meisjes vaker ‘slachtoffers’ en ‘niet-betrokken’. Participanten uit het eerste leerjaar waren vaker betrokken bij peer agressie. De helft van de respondenten gaf aan tevreden te zijn met de gehanteerde schoolaanpak. Aan de scholen wordt geadviseerd verder in te zetten op de schoolbrede, prosociale principes van SWPBS.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent518806
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePeer Agressie en Victimisatie Binnen het VMBO Werkend Met SWPBS.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPeer agressie, victimisatie, School-Wide Positive Behavior Support, voortgezet onderwijs, VMBO, leerjaar en sekse.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record