De rol van het verbale werkgeheugen in relatie tot meertaligheid en rekenvaardigheid bij schoolgaande kinderen.
Summary
Achtergrond: In deze studie is de rol van het verbale werkgeheugen in relatie tot meertaligheid en rekenvaardigheid bij schoolgaande kinderen onderzocht waarbij er gecontroleerd werd voor verschillen in woordenschat en sociaaleconomische status (SES). Methode: De steekproef bestond uit 77 kinderen (66.2% eentaligen) uit groep 4 en 5 van het reguliere basisonderwijs. De kinderen hadden geen dyslexie of ADHD. Voor rekenvaardigheid zijn de vaardigheidsscores van Cito Reken-Wiskunde groep 3 gebruikt. Voor het verbale werkgeheugen is gebruik gemaakt van de behaalde scores op de achterwaartse digit span Resultaten: Na gecontroleerd te hebben voor de verschillen in woordenschat en SES, bleek er geen relatie te zijn tussen meertaligheid en rekenvaardigheid, tussen meertaligheid en het verbale werkgeheugen, en tussen het verbale werkgeheugen en rekenvaardigheid. Er werd wel een middelmatige positieve samenhang gevonden tussen woordenschat en rekenvaardigheid. Conclusie: In deze studie is naar voren gekomen dat, na controle voor woordenschat en SES, meertaligheid geen direct effect heeft op rekenvaardigheid, en dat het verbale werkgeheugen geen mediërende rol speelt in relatie tot meertaligheid en rekenvaardigheid.