Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, W.B.T.
dc.contributor.advisorVen, S.H.G. van der
dc.contributor.authorLeeuwenburgh, R.J.
dc.date.accessioned2015-09-11T17:00:45Z
dc.date.available2015-09-11T17:00:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21934
dc.description.abstractAchtergrond: In deze studie is de rol van het verbale werkgeheugen in relatie tot meertaligheid en rekenvaardigheid bij schoolgaande kinderen onderzocht waarbij er gecontroleerd werd voor verschillen in woordenschat en sociaaleconomische status (SES). Methode: De steekproef bestond uit 77 kinderen (66.2% eentaligen) uit groep 4 en 5 van het reguliere basisonderwijs. De kinderen hadden geen dyslexie of ADHD. Voor rekenvaardigheid zijn de vaardigheidsscores van Cito Reken-Wiskunde groep 3 gebruikt. Voor het verbale werkgeheugen is gebruik gemaakt van de behaalde scores op de achterwaartse digit span Resultaten: Na gecontroleerd te hebben voor de verschillen in woordenschat en SES, bleek er geen relatie te zijn tussen meertaligheid en rekenvaardigheid, tussen meertaligheid en het verbale werkgeheugen, en tussen het verbale werkgeheugen en rekenvaardigheid. Er werd wel een middelmatige positieve samenhang gevonden tussen woordenschat en rekenvaardigheid. Conclusie: In deze studie is naar voren gekomen dat, na controle voor woordenschat en SES, meertaligheid geen direct effect heeft op rekenvaardigheid, en dat het verbale werkgeheugen geen mediërende rol speelt in relatie tot meertaligheid en rekenvaardigheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent313183
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van het verbale werkgeheugen in relatie tot meertaligheid en rekenvaardigheid bij schoolgaande kinderen.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMeertaligheid; verbaal werkgeheugen; rekenvaardigheid; woordenschat; SES
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record