View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Relatie tussen Arbeidssatisfactie van Pedagogisch Medewerkers in Voorschoolse Voorzieningen en de Kwaliteit van hun Interacties met Kinderen: Wat is de Rol van Werkervaring en Pedagogische Ondersteuning?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Kraaijeveld, S-3856941.pdf (113.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Kraaijeveld, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werd de relatie tussen arbeidssatisfactie en de kwaliteit van leidster-kindinteracties binnen voorschoolse voorzieningen onderzocht en werd gekeken welke rol werkervaring en pedagogische ondersteuning in deze relatie spelen. Er werden observaties uitgevoerd in 219 groepen en 109 pedagogisch medewerkers namen deel aan de studie door een vragenlijst in te vullen. De kwaliteit van leidster-kindinteracties werd beoordeeld aan de hand van het Classroom Assessment Scoring System (CLASS). Om de onderzoeksvragen te beantwoorden werd gebruik gemaakt van een bestaand databestand uit 2012. Er werd geen verband gevonden tussen arbeidssatisfactie en de kwaliteit van interacties. Zowel pedagogische ondersteuning als werkervaring bleken geen significante modererende rol te spelen in de relatie tussen arbeidssatisfactie en de kwaliteit van leidster-kindinteracties. Toekomstig onderzoek zal de relatie tussen leidstergerelateerde factoren en de kwaliteit van interacties op Nederlandse voorschoolse instellingen verder moeten onderzoeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21845
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo