Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlot, P.L.
dc.contributor.advisorOudgenoeg, O.
dc.contributor.authorKraaijeveld, S.
dc.date.accessioned2015-09-10T17:01:02Z
dc.date.available2015-09-10T17:01:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21845
dc.description.abstractIn dit onderzoek werd de relatie tussen arbeidssatisfactie en de kwaliteit van leidster-kindinteracties binnen voorschoolse voorzieningen onderzocht en werd gekeken welke rol werkervaring en pedagogische ondersteuning in deze relatie spelen. Er werden observaties uitgevoerd in 219 groepen en 109 pedagogisch medewerkers namen deel aan de studie door een vragenlijst in te vullen. De kwaliteit van leidster-kindinteracties werd beoordeeld aan de hand van het Classroom Assessment Scoring System (CLASS). Om de onderzoeksvragen te beantwoorden werd gebruik gemaakt van een bestaand databestand uit 2012. Er werd geen verband gevonden tussen arbeidssatisfactie en de kwaliteit van interacties. Zowel pedagogische ondersteuning als werkervaring bleken geen significante modererende rol te spelen in de relatie tussen arbeidssatisfactie en de kwaliteit van leidster-kindinteracties. Toekomstig onderzoek zal de relatie tussen leidstergerelateerde factoren en de kwaliteit van interacties op Nederlandse voorschoolse instellingen verder moeten onderzoeken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent116410
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Relatie tussen Arbeidssatisfactie van Pedagogisch Medewerkers in Voorschoolse Voorzieningen en de Kwaliteit van hun Interacties met Kinderen: Wat is de Rol van Werkervaring en Pedagogische Ondersteuning?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsArbeidssatisfactie; kwaliteit interacties; voorschoolse voorzieningen; werkervaring; pedagogische ondersteuning; Classroom Assessment Scoring System.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record