View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Niveau eerste taal als voorspeller voor niveau tweede taal bij tweejarigen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Rottger, MW-3810712.pdf (394.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Röttger, M.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige onderzoek is gericht op de vraag of bij tweetalige kinderen het moedertaalniveau het niveau van de tweede taal voorspelt op tweejarige leeftijd en welke factoren dit verband modereren. Dit verband kan worden gemodereerd door etniciteit, SES van het gezin of taalaanbod in de moedertaal. Er werd voor 36 kinderen (19,40% moedertaal Turks; 38,90% moedertaal Marokkaans-Arabisch; 41,70% moedertaal Tarifit-Berbers) door de ouders een vragenlijst ingevuld over de productieve woordenschat in de moedertaal en in het Nederlands. Ook werd een interview bij de ouders afgenomen over het taalaanbod. Uit de resultaten blijkt dat het niveau van de moedertaal geen significante voorspeller is voor het niveau van de tweede taal, er is echter wel sprake van een negatieve trend. Meer taalaanbod in de moedertaal lijkt gerelateerd aan een minder goed niveau van het Nederlands. Er is geen moderatie-effect gevonden van etniciteit en taalaanbod op het verband tussen het moedertaalniveau en niveau van de tweede taal. Er is een moderatie-effect gevonden waarbij hoge SES lijkt te zorgen voor een positief verband tussen moedertaalniveau en niveau van de tweede taal. Er kan hieruit echter geen conclusie worden getrokken, omdat dit effect beïnvloed lijkt te worden door extreme waardes. De bevindingen uit het huidige onderzoek kunnen bijdragen aan de kennis over taaloverdracht bij tweetalige kinderen en welke factoren hierbij een rol kunnen spelen. Implicaties van het huidige onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21813
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo