Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOudgenoeg-Paz, O.
dc.contributor.authorRöttger, M.W.
dc.date.accessioned2016-02-16T18:00:41Z
dc.date.available2016-02-16T18:00:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21813
dc.description.abstractHet huidige onderzoek is gericht op de vraag of bij tweetalige kinderen het moedertaalniveau het niveau van de tweede taal voorspelt op tweejarige leeftijd en welke factoren dit verband modereren. Dit verband kan worden gemodereerd door etniciteit, SES van het gezin of taalaanbod in de moedertaal. Er werd voor 36 kinderen (19,40% moedertaal Turks; 38,90% moedertaal Marokkaans-Arabisch; 41,70% moedertaal Tarifit-Berbers) door de ouders een vragenlijst ingevuld over de productieve woordenschat in de moedertaal en in het Nederlands. Ook werd een interview bij de ouders afgenomen over het taalaanbod. Uit de resultaten blijkt dat het niveau van de moedertaal geen significante voorspeller is voor het niveau van de tweede taal, er is echter wel sprake van een negatieve trend. Meer taalaanbod in de moedertaal lijkt gerelateerd aan een minder goed niveau van het Nederlands. Er is geen moderatie-effect gevonden van etniciteit en taalaanbod op het verband tussen het moedertaalniveau en niveau van de tweede taal. Er is een moderatie-effect gevonden waarbij hoge SES lijkt te zorgen voor een positief verband tussen moedertaalniveau en niveau van de tweede taal. Er kan hieruit echter geen conclusie worden getrokken, omdat dit effect beïnvloed lijkt te worden door extreme waardes. De bevindingen uit het huidige onderzoek kunnen bijdragen aan de kennis over taaloverdracht bij tweetalige kinderen en welke factoren hierbij een rol kunnen spelen. Implicaties van het huidige onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent404373
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNiveau eerste taal als voorspeller voor niveau tweede taal bij tweejarigen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMoedertaal; tweede taal; etniciteit; SES; taalaanbod
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record