De relatie tussen hechtingsstijl en schoolse vaardigheden van kinderen
Summary
Doel: Het doel van dit onderzoek is antwoord geven op de vraag of er een relatie is tussen de gehechtheid van het kind met de primaire opvoeders en de schoolse vaardigheden van het kind. Er werd verwacht dat er een significante relatie bestaat tussen gehechtheid van het kind met de primaire opvoeders en schoolse vaardigheden van het kind. Er werd verwacht dat een veilige gehechtheid met primaire opvoeders een positieve relatie heeft met de schoolse vaardigheden en dat een onveilige gehechtheid een negatieve relatie heeft met de schoolse vaardigheden van het kind. Methode: Aan dit onderzoek hebben 55 kinderen, in de leeftijd van 7 - 12 jaar deelgenomen. Gehechtheid van het kind met de primaire opvoeders is gemeten met de Attachment Story Completion Task (ASCT). Schoolse vaardigheden (begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en rekenen) zijn gemeten met het LeerlingVolgSysteem (LOVS). Resultaten: Uit de data-analyses komt naar voren dat er een negatieve samenhang bestaat tussen gehechtheid van het kind en de schoolse vaardigheden, welke significant is voor de begrijpend lezen en spelling. Tevens blijkt dat er geen significante relatie is gevonden tussen de mate van gehechtheid met de primaire opvoeders en gecombineerde schoolse vaardigheden van het kind. Tot sluit blijkt dat begrijpend lezen de enige schoolse vaardigheid is waarmee gehechtheid een significante relatie heeft. Conclusie: Er is geen significante relatie tussen gehechtheid en de gecombineerde schoolse vaardigheden, van de vier schoolse vaardigheden is er een significant negatieve samenhang met gehechtheid aangetoond voor begrijpend lezen en spelling.