Compulsief gebruik van sociale media en schoolprestaties van jongeren: de rol van concentratieproblemen en hyperactiviteit
Summary
Er zijn weinig jongeren die niet over een smartphone of Facebook beschikken. Het is hoogst waarschijnlijk dat hier veel tijd in gaat zitten, wat ten koste zou kunnen gaan van hun schoolprestaties. Het doel van dit onderzoek was om na te gegaan in hoeverre er een verband is tussen compulsief gebruik van sociale media en de (zelfgerapporteerde en daadwerkelijke) schoolprestaties van jonge adolescenten. Daarnaast is onderzocht in hoeverre er sprake is van een mediërend effect van concentratieproblemen en hyperactiviteit. In totaal hebben 701 leerlingen van vier middelbare scholen (leeftijd 12 tot 15 jaar) op school een vragenlijst ingevuld. Uit de resultaten blijkt dat jonge adolescenten die compulsief gebruik maken van sociale media minder goede schoolprestaties hebben en daarnaast blijken zij ook meer concentratieproblemen en hyperactiviteit te ervaren. Uit de mediatie-analyses kwam bovendien naar voren dat de relatie tussen compulsief gebruik van sociale media en schoolprestaties verklaard wordt door zowel concentratieproblemen als hyperactiviteit. Concluderend kan gesteld worden dat er een verband is tussen het gebruik van sociale media en schoolprestaties van jonge adolescenten en dat een toename van concentratieproblemen en hyperactiviteit een belangrijke rol lijken te spelen in deze relatie