View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De pedagogische rol van de advocaat in het jeugdstraf- en jeugdbeschermingsrecht

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dielissen, E-3476065 en Esajas, AHR-3661121.pdf (378.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Dielissen, E.
        Esajas, A.H.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding. Uit eerder onderzoek bleek dat jeugdigen, ondanks rechtsbijstand, niet voldoende participeerden in het jeugdrecht. Het doel van dit onderzoek was om de pedagogische opgave van de advocaat in de praktijk weer te geven in het jeugdstraf- en jeugdbeschermingsrecht. Daarnaast werden deze procedures met elkaar vergeleken. Methode. Aan het onderzoek namen (N = 17) advocaten deel verspreid over heel Nederland. Van de participanten waren er 8 man en 9 vrouw. Zij waren gemiddeld (M = 11 jaar) advocaat. Door middel van een semigestructureerd interview op basis van vier domeinen is de pedagogische rol onderzocht. Deze domeinen zijn: informatieverstrekking aan de jeugdige, verbale en non-verbale communicatie, karakter van de gesprekken en het betrekken van ouders. Resultaten. In de interviews geven de advocaten aan dat zij jeugdigen informeren en adviseren. Daarnaast passen zij de communicatie aan op het ontwikkelingsniveau van de jongere. De gesprekken worden gekarakteriseerd door advies en begeleiding. Vrijwel alle advocaten betrekken ouders bij het proces. Uit huidig onderzoek blijkt dat er nauwelijks een verschil in pedagogische rol van de advocaat bestaat tussen jeugdstraf- en jeugdbeschermingsrecht. Discussie. De pedagogische rol van de advocaat blijkt grotendeels overeenkomstig met de verwachtingen op basis van eerdere onderzoeken. Huidig onderzoek draagt bij aan een eenduidige richtlijn voor advocaten om vorm te geven aan hun rol in het jeugdrecht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21600
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo