Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRap, S.E.
dc.contributor.authorDielissen, E.
dc.contributor.authorEsajas, A.H.R.
dc.date.accessioned2016-01-05T18:00:24Z
dc.date.available2016-01-05T18:00:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21600
dc.description.abstractInleiding. Uit eerder onderzoek bleek dat jeugdigen, ondanks rechtsbijstand, niet voldoende participeerden in het jeugdrecht. Het doel van dit onderzoek was om de pedagogische opgave van de advocaat in de praktijk weer te geven in het jeugdstraf- en jeugdbeschermingsrecht. Daarnaast werden deze procedures met elkaar vergeleken. Methode. Aan het onderzoek namen (N = 17) advocaten deel verspreid over heel Nederland. Van de participanten waren er 8 man en 9 vrouw. Zij waren gemiddeld (M = 11 jaar) advocaat. Door middel van een semigestructureerd interview op basis van vier domeinen is de pedagogische rol onderzocht. Deze domeinen zijn: informatieverstrekking aan de jeugdige, verbale en non-verbale communicatie, karakter van de gesprekken en het betrekken van ouders. Resultaten. In de interviews geven de advocaten aan dat zij jeugdigen informeren en adviseren. Daarnaast passen zij de communicatie aan op het ontwikkelingsniveau van de jongere. De gesprekken worden gekarakteriseerd door advies en begeleiding. Vrijwel alle advocaten betrekken ouders bij het proces. Uit huidig onderzoek blijkt dat er nauwelijks een verschil in pedagogische rol van de advocaat bestaat tussen jeugdstraf- en jeugdbeschermingsrecht. Discussie. De pedagogische rol van de advocaat blijkt grotendeels overeenkomstig met de verwachtingen op basis van eerdere onderzoeken. Huidig onderzoek draagt bij aan een eenduidige richtlijn voor advocaten om vorm te geven aan hun rol in het jeugdrecht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent387826
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe pedagogische rol van de advocaat in het jeugdstraf- en jeugdbeschermingsrecht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAdvocaat; jeugdstrafrecht; plaatsing gesloten jeugdzorg; pedagogische rol
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record