View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderzoek naar cognitieve voordelen van leerlingen die tweetalig middelbaar onderwijs volgen

        Thumbnail
        View/Open
        SCRIPTIE_Igitur.docx (88.89Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Maldegem, R. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar mogelijke cognitieve voordelen die leerlingen van tweetalig middelbaar onderwijs ondervinden in vergelijking met leerlingen die op hetzelfde middelbare onderwijsniveau eentalig onderwijs volgen. Het onderzoek is gedaan aan de hand van een aangepaste Strooptaak en een flankeertaak. Bij de Strooptaak werd geen significant verschil gevonden tussen de twee klassen(t=-0,425 ; df=50; Sig.= >0,05), ook niet wanneer de factor 'CITO-score' werd uitgeschakeld(t=-0,084; df=8; Sig.= >0,05). Het verschil dat werd waargenomen bij de flankeertaak bleek ook niet significant (t=-1,266; df=5; Sig.= >0,05), zelfs niet wanneer de factor 'CITO-score' werd uitgeschakeld(t=-1,646 ; df=8; Sig.= >0,05). Hoewel de Cito-scores wel significant verschilden per klas, kon deze score ook niet de score op de flankeertaak voorspellen. De hypothese dat leerlingen die tweetalig onderwijs volgen, hier cognitieve voordelen door zouden verkrijgen wordt op basis van deze onderzoeksresultaten verworpen. Naast de relatief kleine onderzoeksgroep, kan ook het door Gollan (2011) genoemde 'plafondeffect' hier een rol spelen. Dit zal in verder onderzoek moeten worden bekeken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21534
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo