dc.description.abstract | In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar mogelijke cognitieve voordelen die leerlingen van tweetalig middelbaar onderwijs ondervinden in vergelijking met leerlingen die op hetzelfde middelbare onderwijsniveau eentalig onderwijs volgen. Het onderzoek is gedaan aan de hand van een aangepaste Strooptaak en een flankeertaak. Bij de Strooptaak werd geen significant verschil gevonden tussen de twee klassen(t=-0,425 ; df=50; Sig.= >0,05), ook niet wanneer de factor 'CITO-score' werd uitgeschakeld(t=-0,084; df=8; Sig.= >0,05). Het verschil dat werd waargenomen bij de flankeertaak bleek ook niet significant (t=-1,266; df=5; Sig.= >0,05), zelfs niet wanneer de factor 'CITO-score' werd uitgeschakeld(t=-1,646 ; df=8; Sig.= >0,05). Hoewel de Cito-scores wel significant verschilden per klas, kon deze score ook niet de score op de flankeertaak voorspellen. De hypothese dat leerlingen die tweetalig onderwijs volgen, hier cognitieve voordelen door zouden verkrijgen wordt op basis van deze onderzoeksresultaten verworpen. Naast de relatief kleine onderzoeksgroep, kan ook het door Gollan (2011) genoemde 'plafondeffect' hier een rol spelen. Dit zal in verder onderzoek moeten worden bekeken. | |