Up to me? - Een onderzoek naar de samenkomst van game en film in de interactieve film IT’S UP TO YOU
Summary
De educatieve interactieve film IT’S UP TO YOU (2013, Joerie Nijhuis) wordt sinds februari 2015 op Nederlandse middelbare scholen gebruikt als interventie tegen cyberpesten. De film is gebaseerd op spelelementen, omdat er door de gebruiker via keuzemogelijkheden invloed kan worden uitgeoefend op het verhaal. In deze studie wordt onderzocht welke game design elementen in IT’S UP TO YOU mogelijkerwijs een ervaring van agency kunnen stimuleren. Agency wordt in media studies geconceptualiseerd als het ervaren van voldoening door het leveren van (betekenisvolle) actie in de wisselwerking tussen gebruiker en de interactieve omgeving van een mediatekst. De term game design verwijst in dit onderzoek naar de twee fundamentele aspecten ervan: de systemische en de semantische laag van de game. Voor de analyse wordt daarom een tweeledige analyse uitgevoerd, waarbij beide lagen van de film wordt onderzocht. Met dit onderzoek tracht ik een theoretische brug te slaan tussen Bogosts procedurele retoriek en Eichners model omtrent agency. Daarnaast verbreedt het de toepassing van agency, zoals Janet Murray deze conceptualiseert, buiten de kaders van game studies.