View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Je legt de klemtóón verkeerd!”

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie - L.Berkhof.pdf (326.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Berkhof, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit eindwerkstuk wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de perceptie van het klemtoonsysteem bij normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met dyslexie. In de literatuur wordt veel gebruik gemaakt van non-woord repetitie bij het onderzoek naar dyslexie. Hierbij ligt de nadruk op productie en niet op perceptie. In dit onderzoek krijgen de deelnemers een online enquête waarbij ze eerst het klemtoonpatroon van bekende woorden en non-woorden op correctheid moeten beoordelen en vervolgens hun voorkeur voor een klemtoonpatroon moeten aangeven. Het doel hiervan is te onderzoeken of kinderen met dyslexie meer moeite hebben met het waarnemen en herkennen van het klemtoonsysteem. Uit het onderzoek blijkt dat er net geen significant verschil is tussen de dyslectische kinderen en de normaal ontwikkelende kinderen, maar er is wel sprake van een trend. Kinderen met dyslexie hebben een lager gemiddelde, maar scoren net niet significant slechter dan normaal ontwikkelende kinderen. Uit een beschrijvende analyse blijkt dat beide groepen meer moeite hebben met het beoordelen van de non-woorden dan de bekende woorden. Op basis van deze data kan niet worden geconcludeerd dat kinderen met dyslexie minder goed zijn in het waarnemen van het klemtoonsysteem, al zijn er wel verschillen zichtbaar.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21401
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo