Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKeij, B.M.
dc.contributor.authorBerkhof, L.
dc.date.accessioned2015-09-02T17:00:53Z
dc.date.available2015-09-02T17:00:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21401
dc.description.abstractIn dit eindwerkstuk wordt verslag gedaan van een onderzoek naar de perceptie van het klemtoonsysteem bij normaal ontwikkelende kinderen en kinderen met dyslexie. In de literatuur wordt veel gebruik gemaakt van non-woord repetitie bij het onderzoek naar dyslexie. Hierbij ligt de nadruk op productie en niet op perceptie. In dit onderzoek krijgen de deelnemers een online enquête waarbij ze eerst het klemtoonpatroon van bekende woorden en non-woorden op correctheid moeten beoordelen en vervolgens hun voorkeur voor een klemtoonpatroon moeten aangeven. Het doel hiervan is te onderzoeken of kinderen met dyslexie meer moeite hebben met het waarnemen en herkennen van het klemtoonsysteem. Uit het onderzoek blijkt dat er net geen significant verschil is tussen de dyslectische kinderen en de normaal ontwikkelende kinderen, maar er is wel sprake van een trend. Kinderen met dyslexie hebben een lager gemiddelde, maar scoren net niet significant slechter dan normaal ontwikkelende kinderen. Uit een beschrijvende analyse blijkt dat beide groepen meer moeite hebben met het beoordelen van de non-woorden dan de bekende woorden. Op basis van deze data kan niet worden geconcludeerd dat kinderen met dyslexie minder goed zijn in het waarnemen van het klemtoonsysteem, al zijn er wel verschillen zichtbaar.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent334492
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Je legt de klemtóón verkeerd!”
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDyslexie; klemtoonperceptie; klemtoonsysteem; woorden; non-woorden
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record