View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Digitalisering van teksten, een toe te juichen ontwikkeling?

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Nadie Janssen.docx (164.9Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Janssen, N.M.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre er een effect is van het lezen vanaf papier, vanaf een tablet of vanaf een desktop op tekstbegrip. Ongeveer tweehonderd havo-vijf en vwo-vier leerlingen van het Dendron College in Horst hebben deelgenomen aan een experiment. Zij kregen een eindexamentekst voorgelegd waarbij ze een aantal mentaal-modeltaken moesten uitvoeren. Daarnaast werden er vragen gesteld over de leesbeleving. Uit de resultaten is gebleken dat er geen effect was van modaliteit op tekstbegripsscores of leesbeleving. Er is wel een hoofdeffect gevonden van tekst op tekstbegripsscores en op een aantal vragen over de leesbeleving. Dit effect duidde simpelweg op het feit dat één van de teksten gemakkelijker was, meer betrokkenheid opriep en een hoger verwerkingsgemak had. Tot slot is wel gevonden dat proefpersonen prefereerden een tekst te lezen vanaf papier. Daarnaast vonden de leerlingen het prettiger om een tekst te lezen vanaf een desktopscherm dan vanaf een tablet.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21398
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo