Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, D.
dc.contributor.authorJanssen, N.M.H.
dc.date.accessioned2015-09-02T17:00:51Z
dc.date.available2015-09-02T17:00:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21398
dc.description.abstractAbstract In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre er een effect is van het lezen vanaf papier, vanaf een tablet of vanaf een desktop op tekstbegrip. Ongeveer tweehonderd havo-vijf en vwo-vier leerlingen van het Dendron College in Horst hebben deelgenomen aan een experiment. Zij kregen een eindexamentekst voorgelegd waarbij ze een aantal mentaal-modeltaken moesten uitvoeren. Daarnaast werden er vragen gesteld over de leesbeleving. Uit de resultaten is gebleken dat er geen effect was van modaliteit op tekstbegripsscores of leesbeleving. Er is wel een hoofdeffect gevonden van tekst op tekstbegripsscores en op een aantal vragen over de leesbeleving. Dit effect duidde simpelweg op het feit dat één van de teksten gemakkelijker was, meer betrokkenheid opriep en een hoger verwerkingsgemak had. Tot slot is wel gevonden dat proefpersonen prefereerden een tekst te lezen vanaf papier. Daarnaast vonden de leerlingen het prettiger om een tekst te lezen vanaf een desktopscherm dan vanaf een tablet.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent168860
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDigitalisering van teksten, een toe te juichen ontwikkeling?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDigitaal, tekstbegrip
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record