View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Luister goed, hij spreekt … Duits! Metacommunicatie in luistertaalgesprekken en lingua franca gesprekken

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk Lotte Smeenk.pdf (1.319Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Smeenk, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen Nederlands-Duitse luistertaalgesprekken en gesprekken tussen Nederlanders en Duitsers waarbij Engels als lingua franca (ELF) gebruikt wordt. In Nederlands-Duitse luistertaalgesprekken spreken een Nederlander en een Duitser met elkaar waarbij ze ieder hun eigen moedertaal spreken. Er wordt gekeken hoe in beide soorten gesprekken metacommunicatie wordt toegepast: communicatie over de manier waarop het gesprek moet verlopen. Er blijken over het algemeen geen verschillen tussen luistertaal- en ELF-gesprekken te zijn in het toepassen van metacommunicatie. Wanneer taalvaardigheid van de gesprekspartner mee wordt genomen in de analyse blijkt dat er wel degelijk verschillen zijn: mensen met een gesprekspartner met een gemiddelde taalvaardigheid in luistertaalgesprekken blijken meer metacommunicatie te gebruiken dan mensen met een gesprekspartner met een gemiddelde taalvaardigheid in ELF-gesprekken. Wanneer de gesprekspartner een lage of hoge taalvaardigheid heeft zijn er geen verschillen in het gebruik van metacommunicatie. Dit interactie-effect komt doordat taalvaardigheid wel van invloed is op het gebruik van metacommunicatie in luistertaalgesprekken maar niet in ELF-gesprekken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21346
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo