dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Blees, G. | |
dc.contributor.author | Smeenk, L. | |
dc.date.accessioned | 2015-08-28T17:00:56Z | |
dc.date.available | 2015-08-28T17:00:56Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21346 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen Nederlands-Duitse luistertaalgesprekken en gesprekken tussen Nederlanders en Duitsers waarbij Engels als lingua franca (ELF) gebruikt wordt. In Nederlands-Duitse luistertaalgesprekken spreken een Nederlander en een Duitser met elkaar waarbij ze ieder hun eigen moedertaal spreken. Er wordt gekeken hoe in beide soorten gesprekken metacommunicatie wordt toegepast: communicatie over de manier waarop het gesprek moet verlopen. Er blijken over het algemeen geen verschillen tussen luistertaal- en ELF-gesprekken te zijn in het toepassen van metacommunicatie. Wanneer taalvaardigheid van de gesprekspartner mee wordt genomen in de analyse blijkt dat er wel degelijk verschillen zijn: mensen met een gesprekspartner met een gemiddelde taalvaardigheid in luistertaalgesprekken blijken meer metacommunicatie te gebruiken dan mensen met een gesprekspartner met een gemiddelde taalvaardigheid in ELF-gesprekken. Wanneer de gesprekspartner een lage of hoge taalvaardigheid heeft zijn er geen verschillen in het gebruik van metacommunicatie. Dit interactie-effect komt doordat taalvaardigheid wel van invloed is op het gebruik van metacommunicatie in luistertaalgesprekken maar niet in ELF-gesprekken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1383435 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Luister goed, hij spreekt … Duits!
Metacommunicatie in luistertaalgesprekken en lingua franca gesprekken | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | luistertaal, metacommuciatie, ELF, lingua franca | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |