View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De hulp van afbeeldingen bij het leren lezen

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk 3410706.pdf (1.252Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Uittenboogaard, S.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De afbeeldingen tijdens het onderzoek niet bekeken waardoor er geen uitspraken gedaan kunnen worden over de invloed van afbeeldingen. Dit is terug te zien in de resultaten waar geen enkele vraag beter is beantwoord door de experimentele groep dan de controlegroep. Daarnaast was er geen samenhang tussen de afbeeldingsvraag (‘wat staat er voor het dressoir’) en de zelfreflectievraag (‘heb je de afbeelding bekeken’). Dit suggereert dat de afbeeldingen niet voldoende bekeken zijn omdat ze de controlevraag fout hebben maar wel zeggen dat ze de afbeelding bekeken hebben. Wat er uit de resultaten naar voren kwam is dat de ‘slechte’ (langzame) lezers en de ‘goede’ (snelle) lezers de tekst even goed of slecht hebben begrepen. Daarbij is de betrouwbaarheid van de tekstbegripvragen zeer laag waardoor de vragen allemaal verschillende aspecten hebben gemeten. De experimentele groep heeft even snel gedaan over het lezen van de teksten als de controlegroep. Er is wel een duidelijke correlatie te vinden tussen de leestijd en het AVI-niveau. De leerlingen met een hoger AVI-niveau lazen de teksten een stuk sneller dan de leerlingen met een lager AVI-niveau. Uit dit onderzoek is de vraag ontstaan of het van belang is leerlingen eerst zo snel mogelijk te leren lezen, zodat het technische proces (het lezen van woorden) automatisch verloopt, of dat het van belang is om de leerlingen zo snel mogelijk begrijpend te leren lezen waarna het technische aspect van lezen zelf mee ontwikkelt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21332
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo