dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mak, W.M. | |
dc.contributor.author | Uittenboogaard, S.W. | |
dc.date.accessioned | 2012-08-10T17:01:29Z | |
dc.date.available | 2012-08-10 | |
dc.date.available | 2012-08-10T17:01:29Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21332 | |
dc.description.abstract | De afbeeldingen tijdens het onderzoek niet bekeken waardoor er geen uitspraken gedaan kunnen worden over de invloed van afbeeldingen. Dit is terug te zien in de resultaten waar geen enkele vraag beter is beantwoord door de experimentele groep dan de controlegroep. Daarnaast was er geen samenhang tussen de afbeeldingsvraag (‘wat staat er voor het dressoir’) en de zelfreflectievraag (‘heb je de afbeelding bekeken’). Dit suggereert dat de afbeeldingen niet voldoende bekeken zijn omdat ze de controlevraag fout hebben maar wel zeggen dat ze de afbeelding bekeken hebben. Wat er uit de resultaten naar voren kwam is dat de ‘slechte’ (langzame) lezers en de ‘goede’ (snelle) lezers de tekst even goed of slecht hebben begrepen. Daarbij is de betrouwbaarheid van de tekstbegripvragen zeer laag waardoor de vragen allemaal verschillende aspecten hebben gemeten. De experimentele groep heeft even snel gedaan over het lezen van de teksten als de controlegroep. Er is wel een duidelijke correlatie te vinden tussen de leestijd en het AVI-niveau. De leerlingen met een hoger AVI-niveau lazen de teksten een stuk sneller dan de leerlingen met een lager AVI-niveau.
Uit dit onderzoek is de vraag ontstaan of het van belang is leerlingen eerst zo snel mogelijk te leren lezen, zodat het technische proces (het lezen van woorden) automatisch verloopt, of dat het van belang is om de leerlingen zo snel mogelijk begrijpend te leren lezen waarna het technische aspect van lezen zelf mee ontwikkelt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1313093 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De hulp van afbeeldingen bij het leren lezen | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | communicatie, leerproces, lezen, afbeeldingen, voorkennis, AVI-niveau, leessnelheid, kinderen | |
dc.subject.courseuu | Communicatie- en informatiewetenschappen | |