View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Investeren in Rekenprestaties: Het Effect van Niet-Cognitieve Factoren en Automatiseringsvaardigheden op de Relatie tussen Rekenprestaties en Competentiebeleving.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bakker, A-4191943.pdf (346.5Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Bakker, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek heeft zich gericht op de relatie tussen rekenprestaties in groep 6, 7 en 8 van het regulier basisonderwijs en de competentiebeleving van leerlingen. Daarnaast is er door middel van een aantal vragenlijsten en een toets gekeken naar de invloed van een aantal niet-cognitieve factoren en automatiseringsvaardigheden op deze relatie. De onderzochte niet-cognitieve factoren zijn self-efficacy en self-concept. Uit de MANOVA blijkt dat er een significant verschil is tussen leerlingen hun rekenprestaties en de gerapporteerde competentiebeleving. Daarnaast blijkt uit de enkelvoudige lineaire regressie analyses dat rekenprestaties een significant effect hebben op de competentiebeleving van een leerling. De niet-cognitieve factoren en automatiseringsvaardigheden bleken van invloed te zijn op deze relatie. De huidige studie sluit af met een aantal sterke punten en beperkingen, implicaties voor de praktijk en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21087
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo