View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Onderzoek naar het verhogen van de eigen regie van jongeren met een licht verstandelijke beperking: Effecten van het Online Hulpverlening Platform Jouw Omgeving

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Goeij, IMde-4255968.pdf (293.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Dreschler, I.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Jouw Omgeving (JO) is een platform voor online hulpverlening dat door een aantal zorginstellingen in Nederland wordt ingezet bij kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking en bijkomende gedragsproblematiek en is aanvullend op de reguliere behandeling. Het gebruik van JO zou de eigen regie van de jongeren moeten verhogen. In dit onderzoek is nagegaan of aan deze verwachting wordt voldaan. Methode: De mate van eigen regie is gemeten bij 28 jongeren en diens begeleiders van 8 behandelgroepen voor (T1) en na (T2) de implementatie van JO. Als controlegroep fungeerden 29 jongeren en hun begeleiders die sinds 2012 met JO werken. Er is een vergelijking gemaakt tussen de gemiddelde itemscores op eigen regie van de experimentele groep en de controlegroep op T1 en binnen de experimentele groep tussen T1 en T2. Resultaten: Er zijn geen significante effecten gevonden voor de mate van eigen regie na implementatie van JO tussen de experimentele groep en de controlegroep voor de scores van zowel jongeren als begeleiders. Daarnaast blijkt dat er nauwelijks overeenstemming is tussen de scores van jongeren en begeleiders. Binnen de experimentele groep verschillen deze scores significant van elkaar. Conclusie: Gezien de kleine en selecte steekproeven en de relatief korte periode tussen T1 en T2 is het lastig om uitspraken te doen over de effectiviteit van JO. Huidig onderzoek adviseert het behouden van JO als aanvullend hulpmiddel op de reguliere behandeling en vervolgonderzoek te doen in het najaar van 2015.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21069
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo