Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDouma, J.C.H.
dc.contributor.advisorBult-Mulder, M.K.
dc.contributor.authorDreschler, I.M.
dc.date.accessioned2015-08-17T17:00:41Z
dc.date.available2015-08-17T17:00:41Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21069
dc.description.abstractAchtergrond: Jouw Omgeving (JO) is een platform voor online hulpverlening dat door een aantal zorginstellingen in Nederland wordt ingezet bij kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking en bijkomende gedragsproblematiek en is aanvullend op de reguliere behandeling. Het gebruik van JO zou de eigen regie van de jongeren moeten verhogen. In dit onderzoek is nagegaan of aan deze verwachting wordt voldaan. Methode: De mate van eigen regie is gemeten bij 28 jongeren en diens begeleiders van 8 behandelgroepen voor (T1) en na (T2) de implementatie van JO. Als controlegroep fungeerden 29 jongeren en hun begeleiders die sinds 2012 met JO werken. Er is een vergelijking gemaakt tussen de gemiddelde itemscores op eigen regie van de experimentele groep en de controlegroep op T1 en binnen de experimentele groep tussen T1 en T2. Resultaten: Er zijn geen significante effecten gevonden voor de mate van eigen regie na implementatie van JO tussen de experimentele groep en de controlegroep voor de scores van zowel jongeren als begeleiders. Daarnaast blijkt dat er nauwelijks overeenstemming is tussen de scores van jongeren en begeleiders. Binnen de experimentele groep verschillen deze scores significant van elkaar. Conclusie: Gezien de kleine en selecte steekproeven en de relatief korte periode tussen T1 en T2 is het lastig om uitspraken te doen over de effectiviteit van JO. Huidig onderzoek adviseert het behouden van JO als aanvullend hulpmiddel op de reguliere behandeling en vervolgonderzoek te doen in het najaar van 2015.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent300833
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOnderzoek naar het verhogen van de eigen regie van jongeren met een licht verstandelijke beperking: Effecten van het Online Hulpverlening Platform Jouw Omgeving
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJouw Omgeving; eigen regie; online hulpverlening; LVB; gedragsproblematiek
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record