View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Title: Vloeiend spreken in je eerste en tweede taal: overtuigend of niet? Subtitle: Een onderzoek naar de invloed van vloeiendheid op overtuigingskracht voor moedertaalsprekers en tweede-taalsprekers

        Thumbnail
        View/Open
        Definitieve versie scriptie3.1.pdf (464.6Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Bourgonje, S.J.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Hoewel eerdere onderzoeken zich al richtten op de invloed van vloeiendheid en power op de algemene beoordeling van een spreker door een luisteraar, is dit nog niet eerder gekoppeld aan overtuigingskracht en de eerste taal van en spreker. In een experiment met een 2 x 2 x 2 design (stille pauzes x aarzelingen x moedertaal) werd de vloeiendheid aan de hand van de stille pauzes en aarzelingen in de uitingen van vier moedertaalsprekers en vier tweede-taalsprekers gemanipuleerd. Op basis van theorieën over power werd via een softwareprogramma (PRAAT) ervoor gezorgd dat de sprekers in de ene geluidsclip een powerful spreekstijl zouden hebben en dat hun stijl in de andere fragmenten powerless over zou komen. De respondenten beluisterden vervolgens in totaal deze 32 fragmenten: acht sprekers in vier verschillende condities. Via vijftien Likert schaalvragen gaven zij hun mening over de overtuigingskracht van iedere spreker. Uit de resultaten blijkt dat de mate van vloeiendheid in veel gevallen een effect heeft op de overtuigingskracht: hoe meer stille pauzes en aarzelingen, hoe minder overtuigend de spreker wordt bevonden. Dit bleek bovendien te verschillen voor eerste- en tweede-taalsprekers: de stille pauzes en aarzelingen hadden vooral een negatief effect bij moedertaalsprekers. De resultaten worden vervolgens getracht te verklaren aan de hand van Petty en Cacioppo’s Elaboration Likelihood Model.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21023
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo