View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Tekst versus beeld Een experimenteel onderzoek naar het effect van instructie op tekstbegrip

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Q herzien voor definitief 07-Juli 2015.pdf (866.4Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Planque, Q.S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in het effect van instructie en verwijzing op het tekstbegrip van leerlingen op het vmbo. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat afbeeldingen een bijdrage kunnen leveren aan tekstbegrip. Aan de hand van specifieke instructies over het leesproces kan een positief effect van afbeeldingen op tekstbegrip worden vergroot. Deze specifieke leesinstructies zouden het meeste effect hebben bij zwakke lezers in vergelijking met sterke lezers. In deze scriptie worden om deze reden vmbo-leerlingen onderzocht en zal er gekeken worden naar een effect van zowel instructie als verwijzing op tekstbegrip. Hebben instructies altijd effect? En verbetert het tekstbegrip van de leerlingen wanneer er in de tekst verwezen wordt naar de afbeelding? Uit het experiment blijkt dat er geen verschil is tussen het wel of niet lezen van een instructie voorafgaand aan een tekst. Ook is er geen verschil gevonden tussen het wel of niet toepassen van verwijzingen in de tekst. Geen van de voorafgaand aan het experiment opgestelde hypotheses kan worden aangenomen. Een mogelijke verklaring voor het uitblijven van een effect van instructie en/of verwijzing zou kunnen zijn dat de vmbo-leerlingen moeilijk te motiveren waren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21007
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo