Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMak, W.M.
dc.contributor.authorPlanque, Q.S. de
dc.date.accessioned2015-08-11T17:01:01Z
dc.date.available2015-08-11T17:01:01Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21007
dc.description.abstractHet doel van dit onderzoek is het verkrijgen van inzicht in het effect van instructie en verwijzing op het tekstbegrip van leerlingen op het vmbo. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat afbeeldingen een bijdrage kunnen leveren aan tekstbegrip. Aan de hand van specifieke instructies over het leesproces kan een positief effect van afbeeldingen op tekstbegrip worden vergroot. Deze specifieke leesinstructies zouden het meeste effect hebben bij zwakke lezers in vergelijking met sterke lezers. In deze scriptie worden om deze reden vmbo-leerlingen onderzocht en zal er gekeken worden naar een effect van zowel instructie als verwijzing op tekstbegrip. Hebben instructies altijd effect? En verbetert het tekstbegrip van de leerlingen wanneer er in de tekst verwezen wordt naar de afbeelding? Uit het experiment blijkt dat er geen verschil is tussen het wel of niet lezen van een instructie voorafgaand aan een tekst. Ook is er geen verschil gevonden tussen het wel of niet toepassen van verwijzingen in de tekst. Geen van de voorafgaand aan het experiment opgestelde hypotheses kan worden aangenomen. Een mogelijke verklaring voor het uitblijven van een effect van instructie en/of verwijzing zou kunnen zijn dat de vmbo-leerlingen moeilijk te motiveren waren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent887196
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTekst versus beeld Een experimenteel onderzoek naar het effect van instructie op tekstbegrip
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTekstbegrip, instructie, verwijzing, situatiemodel, retentionvraag, matchingvraag
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record