View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Spreken, luisteren of overtuigen? Het gebruik van Twitter door de provincies rondom de Provinciale Statenverkiezingen van 2015.

        Thumbnail
        View/Open
        BA-eindwerkstuk 3825523.pdf (2.046Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Hoeve, I.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt gekeken naar de manier waarop de Nederlandse provincies Twitter ingezet hebben rondom de Provinciale Statenverkiezingen van 18 maart 2015. Dit onderwerp is benaderd met een mixed method approach, waarbij een kwalitatieve en een kwantitatieve methode gecombineerd zijn. Als eerste is er een lijst met open vragen naar de provincies gestuurd. Als tweede is er een eigen data-onderzoek gedaan, waarbij de tweets van de provincies tussen 1 januari en 31 maart 2015 geanalyseerd zijn. De resultaten laten zien dat bij de communicatie van de provincies via Twitter eenrichtingscommunicatie overheerst; de provincies sturen met name eigen nieuwsberichten uit. Rondom de verkiezingen heeft het grootste deel van de provincies gebruikgemaakt van hun Twitteraccount. Zij stuurden naarmate de verkiezingen naderden steeds meer verkiezingsgerelateerde tweets. Dit betrof met name informerende en prikkelende tweets; het aandeel tweets dat de burgers moest overtuigen om te gaan stemmen was laag. Daarmee hebben de provincies voor een indirecte overtuigingsstrategie gekozen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20918
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo