View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wijzer stemmen met StemWijzer? Een kwalitatief onderzoek naar de begrijpelijkheid van de stellingen van StemWijzer voor de Provinciale Statenverkiezingen Utrecht 2015.

        Thumbnail
        View/Open
        Wijzer stemmen met StemWijzer_LianneJensema.pdf (1.645Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Jensema, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Steeds meer mensen maken tijdens de verkiezingen gebruik van een stemhulp. Dit heeft als gevolg dat stemhulpen een belangrijke rol spelen in het politieke landschap. Stemhulpen streven ernaar om tegen lage cognitieve inspanningen, op een leuke manier, het politieke begrip en de politieke interesse van gebruikers te vergroten. Om deze doelen te behalen moet de stemhulp voor iedere gebruiker begrijpelijk zijn. In dit eindwerkstuk wordt onderzoek gedaan naar begripsproblemen die gebruikers ondervinden tijdens het invullen van StemWijzer, waarbij de focus is gelegd op de stellingen. Met behulp van onder andere de hardop-werkmethode zijn verschillende begripsproblemen vastgesteld. De begripsproblemen ontstaan hoofdzakelijk door een gebrek van inhoudelijke voorkennis over de politieke kwesties in de stellingen. Tevens zijn onbekende begrippen en locaties een oorzaak van onbegrip. Dubbelzinnige woorden en te algemene of definitieve formuleringen leiden ook tot problemen bij de gebruikers. De hulpmiddelen die StemWijzer biedt ter verduidelijking van de stellingen, worden niet gebruikt en vaak zelfs niet opgemerkt. In de meeste gevallen vullen de gebruikers ‘geen van beide’ of ‘sla vraag over’ in als ze een stelling niet begrijpen. De antwoordopties leveren tevens veel begripsproblemen op. De gebruikers hebben veel moeite met het verschil tussen de opties ‘geen van beide’ en ‘sla vraag over’. Bovendien wordt de functie van ‘geen van beide’ vaak niet begrepen. Op basis van de gegevens die zijn verzameld in dit onderzoek, worden een aantal aanbevelingen voor verbeteringen van StemWijzer gedaan. Voor de begrijpelijkheid van de stellingen zou het goed zijn om aanvullende informatie over de politieke discussie rondom de onderwerpen van de stellingen te bieden. Hier kan ook informatie worden gegeven over de locaties in de stellingen. Bovendien zou het een verbetering zijn om in StemWijzer informatie over de betekenis en de functie van de antwoordopties te geven. Tot slot zou de ondersteunende informatie die StemWijzer op dit moment biedt bij de stellingen, duidelijker en opvallender moeten worden weergegeven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20834
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo