View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Papier vs. Digitaal. Het effect van kanaalkeuze op de begrijpelijkheid en waardering van informatieve teksten

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie-met-bijlages.zip (61.82Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Brouwer, D.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het aanbieden van informatieve teksten kan via veel verschillende kanalen. In deze studie wordt gekeken naar het effect van kanaalkeuze op tekstbegrip en tekstwaardering. Dit onderzoek richt zich specifiek op het verschil tussen de kanalen papier en computerbeeldscherm. Een experiment is uitgevoerd waarbij proefpersonen van 50 jaar of ouder een patiëntfolder van papier of van beeldscherm lazen en vervolgens een vragenlijst invulden. Voor het formuleren van geschikte vragen om het begrip te meten, is gebruik gemaakt van het model of text comprehension (van Dijk & Kintsch, 1983). Waardering is gemeten aan de hand van stellingen die op een 7-punts Likertschaal beoordeeld moesten worden. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het begrip van de patiëntfolders beïnvloed werd door het kanaal waarop zij werden aangeboden. Proefpersonen die een folder van papier lazen scoorden beter op de begripsvragen dan de proefpersonen die een folder van beeldscherm lazen. Kanaalkeuze had geen effect op de waardering van de folders. De keuze voor het kanaal computerbeeldscherm voor 50-plussers heeft dus een negatieve effect op de begrijpelijkheid van langere, informatieve teksten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20824
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo