Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, D.M.L.
dc.contributor.authorBrouwer, D.J.
dc.date.accessioned2015-08-05T17:01:22Z
dc.date.available2015-08-05T17:01:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20824
dc.description.abstractHet aanbieden van informatieve teksten kan via veel verschillende kanalen. In deze studie wordt gekeken naar het effect van kanaalkeuze op tekstbegrip en tekstwaardering. Dit onderzoek richt zich specifiek op het verschil tussen de kanalen papier en computerbeeldscherm. Een experiment is uitgevoerd waarbij proefpersonen van 50 jaar of ouder een patiëntfolder van papier of van beeldscherm lazen en vervolgens een vragenlijst invulden. Voor het formuleren van geschikte vragen om het begrip te meten, is gebruik gemaakt van het model of text comprehension (van Dijk & Kintsch, 1983). Waardering is gemeten aan de hand van stellingen die op een 7-punts Likertschaal beoordeeld moesten worden. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het begrip van de patiëntfolders beïnvloed werd door het kanaal waarop zij werden aangeboden. Proefpersonen die een folder van papier lazen scoorden beter op de begripsvragen dan de proefpersonen die een folder van beeldscherm lazen. Kanaalkeuze had geen effect op de waardering van de folders. De keuze voor het kanaal computerbeeldscherm voor 50-plussers heeft dus een negatieve effect op de begrijpelijkheid van langere, informatieve teksten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent283136
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titlePapier vs. Digitaal. Het effect van kanaalkeuze op de begrijpelijkheid en waardering van informatieve teksten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordskanaalkeuze, tekstwaardering, tekstbegrijpelijkheid, patientfolders, modaliteit, digitaal, papier, informatieve teksten, lezen
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record