View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Heroverweging van het vereveningsbeginsel: De weging van leerling-externe risicofactoren bij het aantal cluster 4 indicaties in het reguliere middelbare onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis 270715 eindversie_def.pdf (425.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Boer, N.L. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is gepoogd een antwoord te vinden op de vraag in hoeverre het aantal indicaties voor extra onderwijsondersteuning (cluster 4) in het reguliere voortgezet onderwijs verklaard kan worden door leerling-externe factoren. Doel is om met het antwoord op deze vraag meer empirische onderbouwing te verkrijgen omtrent de veelbesproken nieuwe bekostigingssystematiek van Passend onderwijs en de bijbehorende verevening. Op basis van de Problem Behavior Theory en de Social Disorganization Theory is verondersteld dat er vier factoren zijn die jeugdproblematiek stimuleren: een lage sociaaleconomische status, de niet-westerse etnische concentratie, stedelijkheid en het aanbieden van een laag onderwijstype. Daarnaast is verondersteld dat het als school uitdragen van een levensbeschouwelijke opvatting juist een beschermende factor is. Met behulp van regressieanalyses is gekeken of deze factoren op samenwerkingsverbandniveau en/of op schoolniveau een verklaring bieden voor het aantal indicaties. Het algemene beeld dat uit dit onderzoek naar voren komt is dat de factoren die in deze studie zijn geanalyseerd geen robuuste verklaring bieden voor de verschillen tussen samenwerkingsverbanden, maar wel voor de verschillen tussen vestigingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20693
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo