View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van modeling bij een vijandige attributiestijl bij kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Smalbrugge, M.pdf (180.2Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Smalbrugge, M.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie is onderzocht of de attributiestijl van kinderen na modeling verandert in lijn met de attributiestijl van ouders tijdens modeling, bij 109 kinderen van 4 tot 6 jaar. De sociale leertheorie stelt dat modeling meer effect heeft wanneer ouder en kind dezelfde sekse hebben. De attributiestijl van kinderen is onderzocht tijdens een voor- en nameting, waarbij hen gevraagd werd attributies te maken over sociaal ambigue situaties in een prentenboek. Tussen deze twee metingen werd modeling geobserveerd, waarbij ouders de opdracht kregen het prentenboek aan hun kinderen voor te lezen. Uit de resultaten bleek dat wanneer ouders een lage vijandige attributiestijl lieten zien tijdens modeling, de vijandige attributiestijl van kinderen significant afnam op de nameting ten opzichte van de voormeting. Dit effect was niet sterker wanneer ouder en kind dezelfde sekse hadden. Dit onderzoek geeft een duidelijke indicatie dat modeling een rol speelt bij de ontwikkeling van een vijandige attributiestijl.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20618
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo