Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijk, A. van
dc.contributor.advisorThomaes, S.
dc.contributor.authorSmalbrugge, M.E.
dc.date.accessioned2015-07-28T17:00:59Z
dc.date.available2015-07-28T17:00:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20618
dc.description.abstractIn deze studie is onderzocht of de attributiestijl van kinderen na modeling verandert in lijn met de attributiestijl van ouders tijdens modeling, bij 109 kinderen van 4 tot 6 jaar. De sociale leertheorie stelt dat modeling meer effect heeft wanneer ouder en kind dezelfde sekse hebben. De attributiestijl van kinderen is onderzocht tijdens een voor- en nameting, waarbij hen gevraagd werd attributies te maken over sociaal ambigue situaties in een prentenboek. Tussen deze twee metingen werd modeling geobserveerd, waarbij ouders de opdracht kregen het prentenboek aan hun kinderen voor te lezen. Uit de resultaten bleek dat wanneer ouders een lage vijandige attributiestijl lieten zien tijdens modeling, de vijandige attributiestijl van kinderen significant afnam op de nameting ten opzichte van de voormeting. Dit effect was niet sterker wanneer ouder en kind dezelfde sekse hadden. Dit onderzoek geeft een duidelijke indicatie dat modeling een rol speelt bij de ontwikkeling van een vijandige attributiestijl.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent184566
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van modeling bij een vijandige attributiestijl bij kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record