View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Studieprogressie en Studie-uitval van Eerstejaarsstudenten Geneeskunde en de Factoren die Daarop van Invloed Zijn

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Pelt, van 4297458.pdf (1.313Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Pelt, L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Bij 115 eerstejaarsstudenten geneeskunde van het Leiden Universitair Medisch Centrum (LUMC) is onderzoek gedaan naar de vraag: ‘Hoe zijn de verschillen in studieprogressie en studie-uitval te verklaren van eerstejaarsstudenten geneeskunde van het LUMC?’. Hiervoor is een mixed method design gebruikt, met voor het kwantitatieve deel twee vragenlijsten en voor het kwalitatieve deel interviews. Hieruit bleek dat a-gemotiveerde studenten minder studieprogressie vertonen en dat mannen eerder uitvallen dan vrouwen. Er werden geen verschillen in motivatie gevonden tussen studenten die wel uitvielen en studenten die niet uitvielen. Daarnaast lijken selectie aan de poort en naplaatsing factoren te zijn die invloed kunnen hebben op studieprogressie en studie-uitval. Voor extra-curriculaire activiteiten, woonsituatie en het wel/niet lid zijn van een studentenvereniging werd geen significante invloed gevonden op studieprogressie en studie-uitval. Bovendien dienen universiteiten rekening te houden met kwetsbare groepen studenten (bijvoorbeeld studenten met faalangst) voor wie de kans op studie-uitval groter is. Tenslotte viel op dat studenten die uitvallen over het algemeen (te) laat om hulp vragen bij bijvoorbeeld de studieadviseur. Dit onderzoek heeft dus door middel van het vinden van enkele nieuwe, maar ook bestaande factoren en mechanismen, meer inzicht gegeven in de reden van uitval en de reden van verschil in studieprogressie bij studenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20549
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo