Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPrins, F.J.
dc.contributor.advisorHornstra, L.
dc.contributor.authorPelt, L. van
dc.date.accessioned2015-07-27T17:00:50Z
dc.date.available2015-07-27T17:00:50Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20549
dc.description.abstractBij 115 eerstejaarsstudenten geneeskunde van het Leiden Universitair Medisch Centrum (LUMC) is onderzoek gedaan naar de vraag: ‘Hoe zijn de verschillen in studieprogressie en studie-uitval te verklaren van eerstejaarsstudenten geneeskunde van het LUMC?’. Hiervoor is een mixed method design gebruikt, met voor het kwantitatieve deel twee vragenlijsten en voor het kwalitatieve deel interviews. Hieruit bleek dat a-gemotiveerde studenten minder studieprogressie vertonen en dat mannen eerder uitvallen dan vrouwen. Er werden geen verschillen in motivatie gevonden tussen studenten die wel uitvielen en studenten die niet uitvielen. Daarnaast lijken selectie aan de poort en naplaatsing factoren te zijn die invloed kunnen hebben op studieprogressie en studie-uitval. Voor extra-curriculaire activiteiten, woonsituatie en het wel/niet lid zijn van een studentenvereniging werd geen significante invloed gevonden op studieprogressie en studie-uitval. Bovendien dienen universiteiten rekening te houden met kwetsbare groepen studenten (bijvoorbeeld studenten met faalangst) voor wie de kans op studie-uitval groter is. Tenslotte viel op dat studenten die uitvallen over het algemeen (te) laat om hulp vragen bij bijvoorbeeld de studieadviseur. Dit onderzoek heeft dus door middel van het vinden van enkele nieuwe, maar ook bestaande factoren en mechanismen, meer inzicht gegeven in de reden van uitval en de reden van verschil in studieprogressie bij studenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1377421
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleStudieprogressie en Studie-uitval van Eerstejaarsstudenten Geneeskunde en de Factoren die Daarop van Invloed Zijn
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsStudieprogressie; studie-uitval; motivatie; engagement; sociale interactie; eerstejaarsstudenten geneeskunde
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record