View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van een screeningsinstrument dat ingevuld wordt door ouders bij het opsporen van taalachterstanden bij jonge kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Perquin MF-4216571.pdf (365.3Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Perquin, M.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Achtergrond: In de huidige studie worden de psychometrische eigenschappen van de Nederlandse vertaling van de Ages and Stages Questionnaire III [ASQ-3], een screeningsinstrument dat ingevuld wordt door ouders, onderzocht. Hierbij wordt gekeken hoe sensitief en specifiek de ASQ-3 taalachterstanden bij kinderen opspoort, waarbij de ASQ-3 vergeleken wordt met de veel gebruikte diagnostische instrumenten: de Schlichting Taalproductie en Schlichting Taalbegrip. Tevens wordt onderzocht of de ASQ-3 beter voor jongens of meisjes signaleert. Methode: De onderzoeksgroep bestond uit 95 kinderen, waarvan 43 meisjes (45.7%). De leeftijd varieerde van vierentwintig tot en met negenenveertig maanden (M = 32.38; SD = 5.09). Enkel het domein ‘Communicatie’ van de ASQ-3 is vergeleken de twee Schlichting tests. Resultaten: Het communicatiedomein van de ASQ-3 beschikt over een zwakke correlatie met de Schlichting Taalproductie (r = .30) en de Schlichting Taalbegrip (r = .23). De sensitiviteit van de ASQ-3 is lager dan 70%, terwijl de specificiteit boven 70% ligt bij een afkappunt van zowel 1SD als 2SD. Tevens worden sekseverschillen voor de ASQ-3 gevonden voor sensitiviteit en specificiteit. Conclusie: ASQ-3 en beide Schlichting tests bleken niet dezelfde proportie participanten met een achterstand te signaleren bij afkappunten van 1 en 2SD. De ASQ-3 typeerde meer kinderen met een taalachterstand dan beide Schlichting tests. De ASQ-3 lijkt hierdoor niet geschikt als signaleringsinstrument voor het correct identificeren van taalachterstanden. Daarentegen is de ASQ-3 geschikt voor het identificeren van afwezigheid van taalachterstanden. Onderzoek is nodig voor verschillende normgroepen bij de ASQ-3 voor jongens en meisjes.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20540
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo